Jiří Čapek: Regulace stornovosti rizikových pojištění mi nedává smysl

„Pětiletá storna provizí by měla nevýhodné přetáčení smluv rezervotvorných pojištění značně omezit, což je pro klienty dobře,“ říká Jiří Čapek, generální ředitel NN pojišťovny a penzijní společnosti pro Českou republiku a Slovensko.

Česká asociace pojišťoven (ČAP) má poměrně jednoznačný názor na novelu zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kde se staví za regulaci provizí podle „koaličního“ návrhu. Jaký je váš názor jako šéfa jedné z pojišťoven, které neovládají ČAP?

Jsem součástí prezídia ČAPu, takže se na diskusích o regulaci podílím. Já osobně nemám rád regulace jako takové, protože věřím, že trh se dokáže regulovat sám. A v tomto směru mi přijde i regulace vztahu mezi subjekty na trhu ne úplně šťastná. Mám radši regulaci zaměřenou na vztah mezi daným produktem a konzumentem, který si ho kupuje, aby konzument dostával to nejlepší, co dostávat může.

Rád dávám příklad rohlíku. Ten se dá většinou koupit do 2 Kč. Ale už nikdo nereguluje, jestli z těchto 2 korun má řetězec, který ho prodává, 30 haléřů, pekárna, která ho upeče, 20 haléřů, distributor, který ho odveze z pekárny do supermarketu, třeba 1 korunu … toto regulovat není úplně šťastné.

Byl bych rád, kdybychom se jako pojišťovny a distributoři zaměřovali právě na klienta – konzumenta finální služby, a to zejména co se týče transparentnosti produktů. Věřím, že lidé jsou dostatečně moudří a pokud mají informace, sami se rozhodnou, jestli si pojistku, auto nebo rohlík chtějí či nechtějí koupit a od koho si ho chtějí koupit.

Česká asociace pojišťoven udělala stran transparentnosti životního pojištění velký krok kupředu. Jsou v této oblasti ještě nějaké nedostatky, na kterých je třeba pracovat, nebo jsou již podle vašeho názoru produkty dostatečně transparentní?

Udělal se veliký kus práce. Jako pojišťovny se snažíme produkty dělat co nejtransparentnější. Nicméně design produktu jako takového je velice složitý a obtížně se vysvětluje. To platí zejména pro investiční životní pojištění, které obsahuje investiční část, část na krytí rizik a pak část, kterou si pojišťovny berou jako poplatky. Smícháte-li to do jednoho produktu, vznikne hodně složitý produkt. Naší snahou je samozřejmě ho co nejlépe klientům vysvětlovat, zároveň ale bychom jako pojišťovny  měli pracovat na jeho zjednodušení.

Jsem přesvědčen, že pojišťovna má být pojišťovnou a chránit lidi před nenadálými událostmi, které se v životě stávají, a nebýt investičním domem. Proto jsme v naší pojišťovně nedávno vytvořili produkt, který je čistě zaměřený na krytí rizik. Ten je více transparentní a mnohem lépe se vysvětluje. Klientovi říkáme: když nám zaplatíte tuto částku a stane se toto, my vám vyplatíme tuhle částku. A to je pro klienty srozumitelné.

Čtěte na Investujeme.cz

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.