Vybílit účet klienta nadměrným obchodováním dokáže nejeden vázaný zástupce, investiční zprostředkovatel či obchodník s cennými papíry. Lze se ale bránit. Jak rozpoznat nadměrné obchodování a jak se mu bránit? Odpovídá advokát David Kuboň z advokátní kanceláře KLB Legal.
Zastupujete klienty, kteří se cítí být poškozeni obchodníky s cennými papíry, případně jejich investičními zprostředkovateli a vázanými zástupci. S čím se nejčastěji na vás klienti obracejí?
Rozdělil bych to do dvou nejčastějších skupin. V prvním případě se jedná o nadměrné obchodování, ve druhém o nevhodné produkty.
Pokud se jedná o nadměrné obchodování, klient se zpravidla na základě nekalého marketingu nějakého finančního zprostředkovatele slibujícího výnosy nabudí natolik, že se bezhlavě vrhne na kapitálový trh. Následně klienty obchodník nebo investiční zprostředkovatel pravidelně bombarduje telefonáty, někdy několikrát za den, jindy několikrát za týden, a nutí je rozhodovat se pod časovým tlakem pro nákup a prodej různých investičních nástrojů, většinou akcií. Takový obchodní model pro klienty z principu nevychází. Když si vezmete poplatkovou politiku finančních institucí a četnost obchodů, tak to ani nemůže vycházet.
Na druhou stranu jsou to přímo klienti, kteří zadávají pokyny. Je to jejich svobodné rozhodnutí. Na základě čeho poté můžete klienty hájit? Přeci jen je to jejich rozhodnutí, svobodná volba, oni byť telefonicky podepsali smlouvu s obchodníkem, že chtějí provést ten pokyn…
Česká národní banka vychází z principu faktického ovládání účtu. A faktickým ovládáním účtu se nerozumí pouze faktická správa a obhospodařování aktiv, tzv. asset management na základě volné úvahy obchodníka s cennými papíry. Jedná se i o případy, kdy se klient rozhoduje z vlastní vůle, ale vždy na základě investičního poradenství. Je velice důležité, aby klient prokázal, že investiční nápady nepřicházejí od něj, ale že obchoduje na základě investičního poradenství.
Čtěte na Investujeme.cz