Christian Senly: Bankovní karty na veřejnou dopravu nejsou levnější

Byl u zrodu úspěšného kartového systému na dopravu v Hong-Kongu. Nyní zavítal do Prahy. „Náklady Opencard jsou přitom nižší než náklady obdobných systémů ve světě,“ říká Christian Senly, CTO společnosti MoneyGroup. Uzavřené systémy jsou podle něj levnější i než využití bankovních karet, jaký je např. v Bratislavě.

Máte mnoho zkušeností s kartovými systémy v bankách i dopravními kartovými systémy. Jakou z vašich zkušeností považujete za nejvýznamnější ve vaší kariéře?

Den D mých zkušeností byl se systémem Octopus v Hong-Kongu v roce 1997. Dodnes je považován za hlavní referenci, mimo jiné proto, že od té doby stále úspěšně funguje v původní podobě jak v dopravě, tak pro drobné platby.

Systém Octopus je založen na bankovním systému, nebo se jedná o proprietární systém sloužící k dopravě?

Je založený na proprietárním systému bez zapojení bank. Původně byl zaváděn jako výhradně lístkový systém na dopravu, ale jeho řešení bylo hodně komplexní. Byl jsem do projektu přizván na základě mých zkušeností s bankovními systémy, jejichž řešení bylo potřeba zjednodušit a nahradit bankovní model vlastní implementací.

Využili jsme „čtyřstranný model“ s vydavatelem karty, zpracovatelem plateb (procesor), provozovatelem terminálové sítě (acquirer) a obchodníkem a aplikovali jsme tento model do jiného prostředí. Jednalo se o první implementaci bezkontaktních plateb z bankovního systému, ale bez zapojení bank, se kterými by se provozovatel musel dělit o příjmy.

Čtěte na Investujeme.cz

Leave a Reply

Tento web používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak data z komentářů zpracováváme.