Podcast Klapka!, projekt studentů Arts Managementu, který zaujme nejen filmové nadšence
Klapka! přibližuje svět české kinematografie. V každém díle moderátor Jakub Vinařický s hosty z filmového prostředí provedou posluchače životem umělce a pobaví se o jeho legendárních snímcích. První tři díly tohoto pořadu jsou zaměřeny na české režiséry, a to Jiřího Menzela, Miloše Formana a Jana Svěráka. Díly, které představují naše „oscarové“ režiséry je možné najít už nyní na streamovacích platformách Spotify a Apple podcasts!
Studenti oboru Arts Management chtěli vzdát poctu nedávno zesnulému režisérovi Jiřímu Menzlovi. Bohužel aktuální doba nepřeje akcím, kde by lidé mohli společně zhlédnout a zavzpomínat na díla tohoto legendárního režiséra. Vznikl proto nápad tato díla a režiséra samotného přiblížit divákům jiným způsobem.
V rozhovoru s filmovými odborníky se posluchači mohou dozvědět nové informace z pohodlí vlastních sluchátek a tvůrci tohoto pořadu se rozhodli tento potenciál využít. Vznikly tak tři díly o režisérech, které pojí získání Ceny Akadamie – „Oscara“. Česká kinematografie se však může chlubit počtem skvělých filmových osobností, a to nejen režisérů. Těmto osobnostem se podcast Klapka! bude věnovat v dalších dílech, bez ohledu na to, zda získali či nezískali cenu Oscara.
V jednotlivých dílech je režisér představen a dále v dialogu s hostem z filmového prostředí je proveden rozbor jeho nejznámějších a nejúspěšnějších děl. Snahou je zjistit, čím je tvorba režiséru specifická, proč jsou snímky úspěšné a oceňované. Klapka! chce nabídnout objektivní názor, a proto se neopomenou ani témata jejich filmů, která se mohou zdát poněkud kontroverzní. V podcastu se tak můžete dozvědět názor odborníka na zobrazování ženského těla ve filmech, politickou korektnost i jak minulý režim ovlivnil snímky dané doby.
Série podcastů byla zahájena epizodou o Jiřím Menzelovi. Pozvání do pořadu přijala Marie Barešová, filmová historička z Národního filmového archivu, a studentka FAMU, Beáta Mrazíková. V podcastu se dozvíte například jaký názor mají hosté na Menzelův přístup k ženským postavám v jeho filmech či jeho úzké spolupráci s Bohumilem Hrabalem.
Druhý díl je věnován česko-americkému režisérovi, Miloši Formanovi, držiteli dvou Oscarů. Studenti pražské FAMU, Adéla Konečná a Vojta Konečný, v tomto díle pomohli nahlédnout do života této věhlasné filmové osobnosti. Můžeme se dozvědět o Formanově životě v Americe i o stěžejních vlivech na jeho tvorbu, jako bylo například téma svobody.
Ve třetím díle je pozornost zaměřena na tvorbu Jana Svěráka, který je také držitelem Ceny Akademie. Moderátor opět s Adélou a Vojtou Konečnými rozebírá jeho život, tvorbu a také spolupráci a ovlivnění jeho otcem, Zdeňkem Svěrákem.
Tisková zpráva má skvělou strukturu a zajímavé informace. Avšak autor používá dlouhé a složité věty, které by mohly čtenáře unavit. Přijde nám, že chybí krátký závěr.
Tým 10 – Souhlasíme s většinou komentářů, které zde již byly uvedeny (slovo Oscar v uvozovkách, chybějící citace k osvěžení textu, psaní v různých osobách). Některé popisy nám přišly zbytečně obsáhlé, až se v nich ztrácely ty nejdůležitější informace.
Nápad skvělý. Avšak tento text by čtenáře, redakci neoslovil.
Zdá se nám, že některé věty jsou zbytečně moc složité / málo úderné. Nejsme si jisti, ale přijde nám také, že autor v některých částech textu špatně používá čárky ve větách – viz např. „Druhý díl je věnován česko-americkému režisérovi, Miloši Formanovi, držiteli dvou Oscarů.“
Celkově nám však text přijde zajímavý.
Jak už bylo zmíněno – bylo by fajn sjednotit oslovování a možná trošku více přiblížit projekt jako takový.
– “ „oscarové“ režiséry je možné“ – chybí čárka před „je“
– „se dozvíte například jaký názor mají“ – další chybějící čárka
– převážně psáno ve 3. osobě, ale utíká do 2. i 1. osoby
– příliš sáhodlouhé popisy, novinář by si z toho těžko vybral téma do článku
– hodila by se citace autorů či hostů podcastu
– k „Oskaru“ v uvozovkách zmiňovaného komentujícími týmy: Naopak, je-li v uvozovkách, navozuje to dojem, že se nejedná o originální ocenění Oskar, ale o nějakou jinou cenu, která oceňuje filmy – tedy: Uvozovky určitě ne
Text zajímavě informuje o daném projektu, formálně splňuje všechny aspekty tiskové zprávy. Podobně jako ostatní týmy bychom vytkli „Oskara“ v uvozovkách a nejednotné oslovováni čtenářů- v některých odstavcích na ně míří přímo a v některých nepřímo.
Tým 5 – Text je poutavý a obsahuje zajímavé informace. Dle našeho názoru ale není nutné uvádět Oscara do uvozovek – je to obecně známý pojem.
Tým 9 – v textu je spousta zajímavých informací, které čtenářům dokáží poutavě představit obsah podcastu. Možná bychom jen druhý odstavec dali až za čtvrtý, jelikož druhý odstavec spíše otevírá tok textu věnovaným Menzlovi a skok na obecné představení je trošku matoucí. Nebo pokud mělo jít o představení motivace založení podcastu, tak bychom to možná trochu více rozvedli. Jinak krásný.
Přijde mi škoda, že jste čtenáři nepředstavili podrobnější informace o projektu studentů Arts managementu jako takovém. Text je přehledně členěn do odstavců a obsahuje zajímavé informace. U „Oscarů“ souhlasím s kolegy, jedná se o všeobecně známý pojem a netřeba uvozovek.
Text je zajímavý, je v něm mnoho informací, ale v textu nám přijde neucelené, to jak článek oslovuje čtenáře. Ve třetím odstavci: „posluchači se mohou dozvědět“, v pátém odstavci: „V podcastu se dozvíte“ a v šestém: „Můžeme se dozvědět“. Myslíme, že by bylo dobré toto v textu sjednotit.
Skupina č. 8 – Zajímavý text plný dobrých informací, poslední tři odstavce jsou nejzajímavější. Podle mého/našeho názoru není potřeba dávat do uvozovek slovo „Oscar“, pokud ano, mělo by tak být sjednoceno v celém textu.