Ondřej Fráňa: S podezřením na praní špinavých peněz se u finančních zprostředkovatelů setkáváme výjimečně

Finanční poradci musí plnit čím dál přísnější požadavky v rámci boje proti praní špinavých peněz. Má vyšší byrokracie výsledky? „Od roku 2010, kdy poskytujeme služby compliance finančním zprostředkovatelům, jsme u našich klientů nezaznamenali podání oznámení o podezřelém obchodu na Finanční analytický úřad,“ říká Ondřej Fráňa jednatel společnosti COMPLY F&L.

Legislativa proti praní špinavých peněz (AML) v posledních letech zpřísňuje. To dopadá i na finanční poradce. Jak je z vaší praxe náročné dostát všem požadavkům AML ve finančně poradenské společnosti?

Základem efektivního plnění požadavků AML je vhodně nastavený postup provádění identifikace a kontroly zákazníka, který je srozumitelný a realizovatelný pro finanční poradce a další pracovníky společnosti, kteří se na něm podílí.

V průběhu tohoto roku pak došlo k upřesnění a zpřísnění některých legislativních pravidel. Tyto změny vychází z evropské legislativy (AML směrnice) a hodnocení České republiky ze strany MONEYVALU (tzv. Výbor expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu Rady Evropy), který průběžně hodnotí úroveň AML/CFT systému v České republice a upozorňuje jí na zjištěné nedostatky.

Domnívám se, že aktuální rozsah povinností finančně poradenských společností v této oblasti je relativně přiměřený. Za nejnáročnější povinnost pak vnímáme tzv. hodnocení rizik.

Součástí dohledu České národní banky nad finančními institucemi je i oblast AML. Z kontrol ČNB u finančních zprostředkovatelů, kteří pod její dohled rovněž spadají, máme průběžnou zpětnou vazbu, které povinnosti jsou považovány ČNB za zásadní.

Jak to dopadá na finanční poradce? Ti mají více byrokracie a musí si nechat podepsat více papírů… ale má to na ně i nějaký praktický dopad? Např. že nemohou určité skupině obyvatel poskytnout své služby?

Oblast AML je pro finanční poradce (vázané zástupce) určitou administrativní zátěží a její význam si v některých případech dostatečně neuvědomují. Mají pocit, že u jejich zákazníků k praní špinavých peněz či dokonce financování terorismu docházet nemůže a že povinnosti v oblasti AML by měli plnit pouze poskytovatelé finančních služeb (pojišťovny, banky apod.), kteří přijímají finanční prostředky zákazníků, a jejichž služby poradci pouze zprostředkovávají.

Tento přístup finančních poradců se na základě průběžných školení a prováděných kontrol ČNB postupně mění.

Pro naše klienty se snažíme stavět systém a postupy AML tak, aby byly pochopitelné a v obchodní praxi splnitelné. Naším cílem je složité požadavky a principy stanovené legislativou vhodně integrovat do obchodních procesů, aby poradci měli méně administrativy a zároveň dostatečně rozuměli svým povinnostem v této oblasti a zodpovědně je plnili. Zdali tak činí je předmětem následných interních kontrol ve společnosti.

Čtěte na Poradci-sobě.cz

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..